fbpx

Ce este inteligența emoțională

Ce este inteligența emoțională? Dacă în anii `90 să vorbești despre inteligența emoțională era aproape SF, acum deja nu mai este un termen necunoscut. Ba chiar cred că a devenit suprautilizat.

Dar ce este, până la urmă, acest EQ?

Teoria spune că inteligența emoțională este capacitatea de a răspunde într-un mod eficient mediului înconjurător (persoanelor) prin apropiere și înțelegerea sentimentele lor.

Este o componentă a psihicului uman care influențează toate aspectele vieții – de la partea personală la cea profesională – și ne ajută să atingem mai ușor obiectivele pe care ni le-am propus, să fim parteneri, prieteni sau angajați mai buni.

EQ este diferit de IQ (coeficientul de inteligență), acesta din urmă măsurând inteligența umană în sensul abilităților mentale cognitive în mod general, pe baza unor teste standardizate, raportate la vârsta cronologică.

Conceptul de inteligență emoțională a apărut în anii ’60, însă a devenit cunoscut trei decenii mai târziu, datorită lui Daniel Goleman. El a fost unul dintre promotorii conceptului și autorul a numeroase cărți pe această temă, printre care bestseller-ul numit chiar „Inteligența Emoțională”.

Potrivit lui Daniel Goleman EQ-ul cuprinde patru părți:

1. Conștiința de sine

Înseamnă abilitatea de a recunoaște cu precizie emoțiile și sentimentele atunci când se întâmplă. Pe de o parte să poți spune concret cum te simți tu acum și pe de altă parte să poți reacționa la timp.

Ți s-a întâmplat vreodată să strigi la partener sau copii și abia mai târziu să îți dai seama că de fapt tu erai de vină, probabil din cauza unor evenimente ce s-au petrecut mai devreme (de exemplu bani, job, etc)?

Conștiința de sine crescută te ajută să nu ajungi în astfel de situații și aduce ca beneficii:

  • Încrederea de sine
  • Conștientizarea emoțiilor proprii
  • Recunoașterea impactului comportamentului nostru asupra altora
  • Observarea modului în care alții ne influențează emoțional

2. Managementul emoțiilor

Reprezintă abilitatea de a-ți folosi sentimentele într-un mod constructiv. Cu alte cuvinte, să te lași ghidat de sentimentele pozitive pentru lucrurile care crezi tu că sunt importante pentru tine sau pentru un interes mai înalt.

Totodată, înseamnă să ai grijă la vocea critică interioară – pe care o avem toți – și să nu te lași controlat de ea.

Este importat să înțelegi că emoțiile negative pot fi benefice, dacă le înțelegem și adoptăm o atitudine sănătoasă. De exemplu, dacă ne simțim depresivi, trebuie să ne ascultăm corpul, emoțiile și mintea. Poate că e timpul să schimbăm jobul, să ieșim dintr-o relație. Deci, în acest caz, depresia este de fapt prietenul nostru, care ne atenționează – poate într-un mod prea brutal – că e timpul de schimbare. Dacă nu ne luăm timp să ne înțelegem pe noi, această depresie nu va dispărea.

Așadar un bun management al emoțiilor înseamnă:

  • Autocontrol peste emoțiile negative
  • Recunoașterea greșelilor proprii
  • Poți să transmiți clar idei și informație
  • Flexibilitate/adaptabilitate
  • Inițiativă și ambiție
  • Optimism

3. Empatia

Este capacitarea de a inspira și a te lăsa inspirat de ceilalți. De asemenea înseamnă înțelegerea status-quo-ul, necesitatea de a-l schimba, și puterea de a o face. Empatia are un rol foarte important și în gestionarea conflictelor fie că sunt ele la serviciu, în familie sau în societate.

Cu alte cuvinte, empatia înseamnă:

  • Să fii un bun jucător de echipă arătând respect, într-ajutorare, cooperare
  • Gestionarea conflictelor eficient
  • Facilitarea schimbărilor
  • Influențarea și formarea altora

4. Abilitățile sociale

Reprezintă capacitatea de a înțelege și simți emoțiile, gândurile, motivațiile persoanelor. Această aptitudine este de folos în orice relație, pentru că este important  să înțelegi ce gândesc și simt colegii tăi despre tine, și mai ales ce simt copiii și partenerul tău de viață.

Majoritatea testelor de inteligență emoțională arată că femeile au un avantaj față de bărbați când vine vorba despre abilitățile de bază pentru a-și construi o viață fericită și de succes (EQ). De asemenea, testele arată că femeile sunt, în medie, mai bune decât bărbații la unele forme de empatie iar bărbații se descurcă mai bine cu gestionarea emoțiilor distructive, a inițiativei și a lucrului cu concretul și cu practicul.

Prin dezvoltarea Inteligenței Emoționale ne creștem autocunoașterea, stăpânirea de sine, înțelegem emoțiile, gândurile și motivațiile celorlalți, și construim relații valoroase cu ei. E destul de dificil să-ți găsești fericirea dacă nu știi foarte foarte bine cine ești și ce dorești. În același timp, nu poți să trăiești o viață în pace, dacă nu poți transmite eficient dorințele tale celor din jur.