Ce rost au întrebările în comunicare? – de a obține informații.
Din moment ce toți știm asta și suntem de acord cu definiția asta, ce ne oprește să punem întrebări atunci când e nevoie de ele?
Am purtat discuția asta de atâtea ori și mai mereu am primit aceleași răspunsuri: „A, nu am întrebat.”.
Cele mai multe conflicte apar pentru că ne grăbim să presupunem și să tragem concluzii.
Suntem grăbiți să dăm un răspuns, să încheiem orice conversație. Ne supărăm pe ceilalți dar nu spunem ce ne doare iar ei nu întreabă.
Cei mai mulți dintre noi facem această greșeală și apoi suntem surprinși că relațiile noastre se strică. Suntem furioși, frustrați și ne simțim neînțeleși atunci când celălalt începe să ne evite.
Cu toate astea, nu recurgem la cea mai simplă abordare: să punem întrebări. Arta întrebărilor este atât simplă cât și o capodoperă.
Ca terapeut și coach mă bazez pe întrebările potrivite pentru a scoate la suprafață răspunsurile care duc la conștientizare și vindecare.
Întrebările pot fi sâcâitoare sau pot deschide noi orizonturi – totul ține de puterea întrebării pe care o alegi. Poți întreba încontinuu „De ce?” sau poți alege să întrebi „Cum ai ajuns la concluzia asta?”, „Ce te-a făcut să simți asta?” și să obții mai multe informații care te ajută să înțelegi cât mai clar mesajul celuilalt.
Fiecare om în parte interpretează lumea din jurul lui prin propriile filtre.
Totul vine din lumea interioară a fiecăruia dintre noi. Oricât am avea impresia că aceste lumi sunt la fel și că toți gândesc ca noi, nu este așa.
Astfel, să PRESUPUNEM că am înțeles fără să fi pus întrebările de lămurire și fără să ne asigurăm că am înțeles corect mesajul transmis, este cea mai mare greșeala pe care o putem face în comunicare.
În loc să întrerupem partenerul de conversație, ce ar fi să ascultăm activ, cu dorință reală de a înțelege perspectiva celuilalt? Făcând asta, cu întrebările corecte, ne lărgim orizonturile personale și ne asigurăm o fundație mult mai stabilă în relațiile cu cei din jurul nostru.
- Când cineva e supărat întreabă: „ce s-a întâmplat?”, „pot face ceva pentru tine?”, „ai nevoie de ceva?”.
- Când cineva e furios: „ce te-a înfuriat?”, „din ce motiv?”, „s-a mai întâmplat?”, „are legătură cu tine?”.
- Când cineva nu-ți mai vorbește: „am greșit cu ceva?”, „ce am făcut?”, „cum pot repara?”.
Apoi observă dinamica nouă dintre voi și modul în care se reclădesc bazele relației voastre.
NLP PRACTITIONER SOMATO-INTEGRATIV