fbpx

Oamenii au abilitatea de a învăța ceva dintr-o singură experiență.

Repetiția este mama învățăturii, așa se spune. Dar, uneori, intensitatea i-o ia înainte.

Dacă vrei să înveți să înoți, te duci la cursuri de câteva ori pe săptămână, până integrezi informația atât la nivel cognitiv, cât și corporal. Cu alte cuvinte, înveți lecția înotului.

Pe de altă parte, dacă cineva te aruncă în apă fără să știi să înoți – cu aceeași intenție, de a te face să te descurci cu apa – vei învăța dintr-o singură experiență lecția. Chiar dacă ea poate fi alta decât cea dorită: poți învăța fie să te ții la suprafață din instinctul de supraviețuire, fie poți să te scufunzi și să rămâi cu o puternică frică de apă. În ambele cazuri lecția este învățată dintr-o dată.

Cum învățăm repede?

Principiul NLP care spune că oamenii au abilitatea de a învăța ceva dintr-o singură experiență se referă atât la situații neplăcute, ca cea din exemplul de mai sus, cât și la situații plăcute, dorite.

De ce se întâmplă asta?

Atunci când trăim un eveniment la o intensitate emoțională ridicată, în care sunt implicate toate simțurile spectrului VAKOG, creierul o înregistrează imediat ca fiind o lecție, una foarte importantă. Motiv pentru care o integrează pe loc, facilitând posibilitatea de a o învăța dintr-o singură experiență.

În acest fel se creează credințele pe care le avem despre noi înșine, despre relații, viață, sexualitate, bani etc.

Ca să învățăm în felul ăsta, din prima, o credință sau o abilitate, o lecție, o informație este important să fie îndeplinite următoarele criterii:

  1. să trezească în noi mai multe emoții de o intensitate foarte mare
  2. să fie experimentată pe toate canalele noastre senzoriale: văz, auz și simț

Cum și unde funcționează?

E drept că acest lucru a fost observat preponderent în cazul experiențelor neplăcute, care lasă în urma lor convingeri limitative despre noi, ceilalți sau viață.

Cum ar fi, totuși, dacă ne-am antrena în mod conștient acest „mușchi” pentru a ne construi credințe constructive, care să ne ajute să fim flexibili, creativi și să obținem ce VREM, de fapt?

De exemplu, nu putem spune că învățăm un curs pe de rost doar dintr-o singură citire dacă acesta nu trezește suficientă emoție, trăire și pasiune în noi. Dacă doar îl citim, nu-l și auzim, nu și lucrăm practic cu ceea ce învățăm acolo iar entuziasmul lipsește, nu se va lipi mare lucru de noi.

Ca să putem învăța în acest fel, voit, dintr-o singură experiență, o informație sau abilitate importantă pentru noi, e important să găsim modalități pentru a asocia cu acel lucru o gamă de emoții plăcute pe care să le trăim intens – sau o cale prin care să ne putem bucura pe deplin de proces.

Ce strategii ai putea adopta?

Să ne gândim cum putem asimila informația atât vizual, cât și auditiv și kinestezic. Poate să ne facem o schemă, un desen, un rezumat al informației. Poate să-l citim cu voce tare și apoi să facem ceva practic legat de acea informație. Să integrăm toate simțurile în această experiență de învățare. Poate chiar să dansezi, cânți sau plimbi informația, dacă asta face procesul mai antrenant și plăcut pentru tine.

Și ca tips&trick suplimentar, o dată creat contextul pentru a integra o lecție sau o informație de folos prin acest principiu, putem să-l fixăm cu ajutorul unui alt instrument NLP – ancora.

O ancoră este un trigger, sau „buton” interior, ce trezește instant emoțiile pe care le-am asociat, prin toate canalele senzoriale, în experiența pe care am trăit-o. O dată activată ancora, ea declanșează manifestarea comportamentului specific dorit.

Despre toate aceste unelte precum și despre cum să le folosim în viața noastră ca să devenim mai buni, vom vorbi mult mai pe larg într-o discuție 1 la 1, în cabinet sau online. Scrie-mi în secțiunea Contact pentru a programa o întâlnire.

nlp practitioner online psihosomatica