fbpx

Orice comportament are în spate o intenție pozitivă

Văzusem cu ceva vreme în urmă pe marele net o poză care mi-a rămas în minte multă vreme. Era un omuleț zâmbitor pe o ploaie torențială, cu o umbrelă în mână. Dar nu-și ținea umbrela deasupra capului, ci deasupra unei floricele firave. Intenția lui evidentă era să o protejeze de ploaie. O intenție admirabilă. Dar oare îi făcea bine florii?

Cam asta spune principiul cu numărul 10 din NLP: Orice comportament are în spate o intenție pozitivă.

Desigur, nu se rezumă la exemplul de mai devreme, care e unul simplist. Principiul este mult mai complex. Ba chiar destul de subtil ca să fie considerat unul dintre cele mai controversate dintre cele 19 din NLP.

De ce?

  • Pentru că ne vine greu să justificăm comportamentele care ne deranjează. Păi e firesc să fie așa!
  • Pentru că ne este greu să facem distincția dintre intenție și efect sau rezultat.

Ca să înțelegem mai bine acest principiu cred că e util să înțelegem aceste două concepte: intenție și comportament. Termenul intenție este definit în DEX ca fiind „o pornire interioară conștientă, însoțită de un efort pentru a înfăptui ceva”. În accepțiunea NLP, intenția nu este neapărat la nivel conștient, ci de cele mai multe ori ea se afla la nivel inconștient.

Atunci când considerăm o intenție ca fiind pozitivă ne referim la faptul că ea aduce un beneficiu, mai mult sau mai puțin conștient, satisface o nevoie personală. De aceea, intenția pozitivă se referă la persoana care execută comportamentul. Așadar, comportamentul este efectul produs de intenție.

Prin comportamentul pe care îl alegem, ce facem de fapt este să ne îndeplinim o nevoie, deci intenția pozitivă este, de fapt, nevoia care stă în spatele acțiunilor noastre. Astfel că principiul se referă mai mult la faptul că orice acțiune pe care o facem are un scop profund, personal și complet subiectiv în spate.

Să dau un exemplu.

Îți amintești când ai mințit ultima oară? Probabil ai considerat că e mult mai bine pentru tine să te comporți așa, pentru că îți aduce mai multe avantaje sau poate că adevărul părea că ar putea răni pe cineva. Care a fost motivul tău pentru care ai mințit? Care era intenția pozitivă din spate?

Pe de altă parte, cum ai reacționat ultima dată când cineva te-a mințit? Te-ai înfuriat? Te-ai simțit afectat? Ce emoții ai avut? Și celălalt avea un motiv pentru care a ales să se comporte așa. Care era intenția din spate? Ai reacționat la motivul pe care îl avea sau mai degrabă la comportament?

Da, fiecare comportament are o intenție pozitivă pentru persoană care efectuează comportamentul.

Provocarea pe care ne-o scoate în față NLP-ul este să privim dincolo de comportamentul care ne irită și să găsim intenția – nevoia – din spatele lui. De multe ori nu va fi ușor, dar nici imposibil. Când ne asumăm intenția pozitivă din spatele comportamentelor, creierul nostru e mult mai deschis și dispus să caute alternative și soluții în schimbul emiterii de etichete și judecăți. Principiul acesta ne încurajează să ne punem întrebări înainte de a judeca.

Care este motivul pe care-l are să spună sau să facă asta? Care este intenția pozitivă, conștientă sau inconștientă, din spatele comportamentului său? Ce nevoie își îndeplinește acționând astfel?”

Iar, atunci când decidem că vrem să schimbăm un comportament, cel mai eficient mod de a o face este să mergem la beneficiul pe care ni-l aduce acesta în viața noastră și să găsim noi modalități constructive și sănătoase de a ne împlini acea nevoie.

De exemplu, dacă în spatele unei dependențe de alcool se află intenția pozitivă de a relaționa mai ușor cu ceilalți, până nu se găsește o altă metodă de vitalizare a încrederii în sine, orice tratament va fi de scurtă durată. Pentru că nu s-a oferit o altă cale sănătoasă de manifestare a acelei intenții.

Te las la final cu o recomandare de film grăitor pentru acest principiu din NLP.

Imaginează-ți următorul scenariu: ești șoferul unui taxi și, ca o persoană care dă dovadă de integritate, faci tot posibilul pentru a-ți satisface clienții. Ăsta e jobul tău, e responsabilitatea ta – să conduci oamenii dintr-o parte în altă în condiții de siguranță în schimbul unui tarif. Cum reacționezi în momentul în care ajungi la destinație, clientul tău deschide ușa și o ia la sănătoasa? Fără îndoială, îți spui că ai avut de-a face cu un nemernic?

Este o scenă din filmul The Pursuit of Happiness: un tata responsabil, rămas fără locuința luptă cu îndârjire pentru binele fiului său de numai câțiva anișori. Și nu toate acțiunile lui sunt „ortodoxe”. Dar toate au o intenție pozitivă.

Vom căuta și mai mult în profunzimea acestui principiu la cursul de NLP Practitioner Somato-Integrativ din toamnă despre care poți afla detalii dând click pe poză:

nlp online comportament