Reacții psiho-somatice pe timp de criză II

5 organe care pot fi afectate și CUM poți să te protejezi!

Continuăm în aceeași notă și vom vorbi despre cum putem să ne protejăm Ficatul, Rinichii, Plămânii, Sistemul digestiv și Coloana vertebrală de impactul emoțional al stresului din această perioadă.

1. Ficatul – reprezintă sediul iertării, al acceptării și are de suferit atunci când reprimăm furia. Conflictul interior, furia orientată asupra propriei persoane sau asupra celor din exterior (a deciziilor guvernamentale, a izolării, a celor care continuă să iasă, a schimbărilor, etc), sentimentul neîmplinirii, critica, judecată, toate pot afecta buna funcționare a ficatului.

Ca urmare a unui conflict între rațional și emoțional, ficatul poate avea de suferit, prin dereglarea bunei funcționări a acestuia. Dorința de a ieși confruntată cu interdicția de a o face, credințele contradictorii asupra situației, lipsa de credință în cursul firesc al lucrurilor, blochează capacitatea ficatului de a procesa și de a curăța toxinele din organism.

Ce poți face?

Oprește-te din a te înfuria. Cei care ignora regulile vor ieși, indiferent că stai tu în casă și dai cu pumnii în masă, sau nu. Atâta timp cât nu poți influența situația în nici un fel, ce rost are să îți riști sănătatea, judecând și înfuriindu-te pe lucrurile care sunt în afara controlului tău?

Protejează-ți mintea și sufletul și fă ceea ce știi că este mai bine. Odată ce ieșim din această situație, este important să fim cu toții sănătoși pe toate planurile, astfel încât să putem să ne pune repede pe picioare, lucrând în echipă!

2. Rinichii – reprezintă centrul exprimării de sine, al exprimării talentelor sau capacităților, al dorințelor sau credințelor. Mai mult decât atât, rinichii sunt „responsabili” de procesarea fricii și a tristeții. Dacă reprimăm ceea ce simțim, dacă renunțăm la noi înșine, pe motivul că „oricum, ce rost mai are”, atunci putem manifesta dezechilibre în funcționarea rinichilor.

Ce poți face?

Fă o listă cu toate fricile pe care le simți în acest moment și apoi scrie toate lucrurile care îți provoacă tristețe. Selectează care sunt lucrurile pe care le poți controla și asupra cărora poți acționa pentru a le schimba. Pe acestea, așează-le în ordinea priorităților și a posibilităților și setează-ți un interval de timp pentru a le realiza.

Sub lista lucrurilor asupra cărora nu ai control, scrie toate beneficiile/lecțiile pe care ți le aduc. Observă modul în care, chiar și cele mai rele lucruri, îți transmit ceva despre tine, te ajută să te cunoști, să înveți și să evoluezi.

Exemplu: „Observ că mă simt neputincios atunci când nu pot avea control asupra situației mele. => Mi-am limitat oportunitățile, căutând să am controlul mereu. Am oportunitatea de a încerca ceva cu totul nou și să obțin ceva mult mai bun decât mă așteptam inițial.”

3. Plămânii – Corpul se încarcă cu energie, cu viață, cu iubire, prin respirație. Atunci când ne „ținem respirația”, pot apărea afecțiuni la nivelul plămânilor. Stările de depresie, de doliu, de tristețe profundă, nemanifestată sau neverbalizată, precum și frica de a trăi sau de a „inspira viață” sunt poate unele dintre cele mai mari motive ale bolilor sistemului respirator.

Ce poți face?

Știu că este o perioadă stresantă, din foarte multe puncte de vedere. Tristețea și frica sunt prezente la nivel global. Este important să fim conștienți de propriile emoții și să gestionăm într-un mod sănătos ceea ce se întâmplă cu noi.

În cazul fricii, este important să ne reamintim că suntem în siguranță, mai ales dacă respectăm indicațiile date de autorități. Frica este bună, atunci când vine vorba să evităm lucrurile care ne pot dăuna sănătății sau ne pot pune viața în pericol. Dacă o ignorăm, nu rezolvăm nimic, mai ales în perioada asta. Deveniți conștienți de ceea ce simțiți și apoi preluați controlul! Sunt două variante din care puteți alege:

Să lăsați frica să vă controleze sau să preluați volanul și să decideți voi încotro vă direcționați atenția și energia. Asta nu înseamnă să mergeți la un concert! Respectați indicațiile autorităților!

În cazul tristeții și a suferinței sufletești, aveți răbdare cu voi. Dacă ați suferit pierderi, găsiți o persoană căreia să îi împartășiți durerea voastră! Este important să dați curs tristeții, să o manifestați! Dacă o țineți blocată, va provoaca multe dezechilibre. Dați-i drumul, plângeți dacă aveți nevoie, scrieți despre asta într-un jurnal, sunați pe cineva apropiat sau apelați la un specialist.

4. Sistemul digestiv – reprezinta capacitatea de a „digera” experiențele pe care le trăim și de a accepta noul. Ura, mânia, frica, regretul legat de trecut, precum și grija, teama și îngrijorarea față de viitor, favorizează afecțiunile la nivelul stomacului, ale vezicii biliare și al intestinelor.

Ce poți face?

Lasă controlul! Știu că e mai ușor de zis decât de făcut, însă lasă orice așteptări ai avut și planuri. Dacă e ceva ce îți dorești din tot sufletul, păstrează-l în minte, fără a te agăța de asta! Dacă va fi să fie, se va întâmpla sub o formă sau alta. Între timp concentrează-te pe tot ce îți aduce bun această perioadă. Care sunt schimbările pe care le poți face și înainte nu puteai să o faci? Ce este nevoie să faci diferit și cum poți să-ți îmbunătățești viața de aici încolo? Ce poți face pentru alții? Contribuția personală ajută mult la eliminarea furiei și aduce în schimb sentimente de împlinire, echilibru interior și bucurie.

5. Coloana vertebrală – Printre lucrurile care pot provoca somatizarea la nivelul coloanei vertebrale sunt lipsa de susținere financiară, lipsa de susținere afectivă, sentimentul că ești neînțeles și nesusținut, impresia permanentă că ai responsabilități greu de suportat sau teama de viitor.

Coloana vertebrală reprezintă sprijinul, protecția și este asemeni unui „stâlp” de susținere al sinelui. Aceasta poartă amprenta împlinirilor noastre, a blocajelor și a temerilor, a refuzului de a evolua, de a iubi și a tuturor suferințelor. Revolta față de cei din jur, de propria persoană sau de „soartă”, lipsa de flexibilitate în fața neprevăzutului, provoacă afecțiuni la nivelul coloanei dacă nu sunt exprimate sau dacă sunt exprimate și trăite mult prea intens.

Ce poți face?

Cere ajutorul! Lasă rușinea! Toți trecem, mai mult sau mai puțin, prin provocări și pentru majoritatea este greu! Dacă ne închidem în noi înșine, tot ce vom face va fi să ne îmbolnăvim. Ieșiți la lumină și vorbiți despre ce se întâmplă cu voi. Sunt multe persoane care oferă servicii pentru cei care au nevoie. Căutați, sunați, cereți! Sunt restaurente care asigură mâncare pentru cei care nu își pot permite. Sunt companii care oferă servicii gratuite cui le sunt necesare. Sunt terapeuți care oferă sesiuni de suport emoțional în această perioadă!

Ieșiți din mintea voastră și apelați la ceilalți cu încredere!

Dacă te simți copleșit/ă de toate aceste evenimente, programează o ședință de consiliere acum!

Fii responsabil și pune-ți sănătatea psiho-emoțională în prim plan!