Setarea limitelor la locul de muncă oferă un sentiment de siguranță și ne permite să ne prioritizăm nevoile, dorințele și valorile. Ele sunt sănătoase pentru că ajută la stabilirea respectului reciproc, promovează bunăstarea emoțională și mențin o comunicare sănătoasă.
Sigur ai auzit de multe ori cât de sănătos e să înveți să spui „Nu” ca să păstreziun echilibru și o definire clară a limitelor. Cu siguranță nu e cel mai confortabil lucru de făcut, deși e unul corect.
Un „Nu” simplu transmite clar faptul că nu e obligatoriu să-ți justifici motivele pentru a stabili limite sănătoase. Dar, dacă ai încercat să faci asta la locul de muncă, știi că nu este întotdeauna atât de ușor.
E important să ai în minte faptul că a-ți cunoaște și respecta limitele nu este un act de egoism, ci mai degrabă unul de responsabilitate, atât pentru tine, cât și pentru ceilalți.
Stabilirea limitelor la locul de muncă înseamnă adoptarea unor practici profesionale sănătoase pentru tine. Ele te pot ajuta să fii productiv și împlinit la locul de muncă și-ți permit să separi mai eficient viața profesională de cea personală.
Ce înseamnă limitele și de care ai tu nevoie?
Limite fizice
Acestea se referă la spațiul tău fizic de lucru și la corpul tău, stabilesc așteptările tale cu privire la modul în care oamenii interacționează cu tine și se leagă adesea de spațiu și atingere.
Cum poți pune astfel de limite fizice?
- Dă mâna cu cineva în loc să-l îmbrățișezi
- Poartă căști pentru a semnala că ești ocupat
- Mergi singur într-o pauză de prânz
- Spune pentru cât timp cineva poate împrumuta ceva de la tine
Limite emoționale
Te ajută să-ți procesezi emoțiile la locul de muncă, să separi propriile sentimentele de felul în care se poate simți ceilalți, fără a anula nevoia de empatie.
Cum poți pune limite emoționale?
- Evită să te lași prins într-o dispoziție neplăcută a unui coleg
- Deleagă task-uri altora în mod corespunzător
- Vorbește cu managerul tău despre modul în care preferi să primești feedback
- Separă planul personal de ccel profesional pentru claritate în decizii
Limite mentale
Susțin energia mentală și te ajută să te concentrezi atunci când lucrezi. De obicei, ele se referă la opiniile, gândurile și valorile tale la locul de muncă.
Cum poți pune limite mentale?
- Stabilește de la început intervalul orar în care lucrezi
- Propune strategii pentru întâlniri mai eficiente
- Nu bârfi cu colegii la serviciu
- Setează notificări în canalele de comunicare electronică pentru ca ceilalți să știe dacă ești sau nu disponibil
Câteva practici care te pot ajuta să setezi de la bun început aceste limite la locul de muncă:
1. Află care-ți sunt limitele și comunică-le
Unul dintre primele lucruri pe care ar trebui să le facă orice angajat atunci când ia în considerare sfaturi pentru stabilirea granițelor sănătoase la locul de muncă este să-și cunoască propriile limitele. Dacă nu ești la primul job, cu siguranță ți le-ai descoperit deja. Dacă e primul tău loc de muncă, le vei descoperi din experiențele activității de zi cu zi.
De exemplu: dacă știi că preferi să lucrezi singur în proiecte, dar jobul cere să te implici în altele ca membru al unei echipe, poți stabili un număr limită de proiecte comune pe lună.
Cât timp cât ești deschis și onest și realizezi că decizia ta de a stabili anumite limite este un lucru bun, probabil vei fi surprins de susținerea oferită de colegi și superiori.
2. Fii dispus să faci compromisuri
În unele cazuri a spune „nu” într-un context profesional poate să nu fie o opțiune. Găsirea unei soluții poate implica un compromis. Să zicem că ești un părinte care trebuie să plece de la job la o anumită oră pentru a-și lua copilul de la grădiniță. Poate că ți se acordă dreptul de a pleca mai devreme 2 sau 3 zile pe săptămână pentru a-ți aduce copilul acasă.
Dar în schimbul acelor ore, ți s-ar putea cere să vii la muncă mai devreme pentru a recupera timpul pierdut. Astfel de compromisuri permit respectarea limitelor, asigurând totodată că sarcinile sunt duse la bun sfârșit într-un interval de timp prestabilit.
3. Deprinde arta delegării
Dacă vrei cu adevărat să ai un mediu de lucru sănătos, trebuie să renunți la unele temeri sau probleme de control și să-i lași pe alții să te ajute.
Asta nu înseamnă că trebuie să fii complet deconectat de la un proiect sau o sarcină pe care ai delegat-o, ci poți să rămâi implicat în proces pentru a fi informat și pentru a oferi sfaturi și îndrumări. Bazează-te pe abilitățile colegilor tăi, păstrează liniile de comunicare deschise cu ei și oferă, atunci când e necesar, o anumită direcție.
4. Ia-ți timp liber cu adevărat!
O altă modalitate excelentă de a stabili limite este să-ți iei concediu – când sunt zile libere legale, când ai nevoie de timp pentru tine sau dacă îți este oferit de companie în anumite circumstanțe. Când decizi s-o faci, setează mesajul out-of-office care ți se potrivește cel mai bine și profită de vacanță pentru a-ți reîncărca bateriile. Pe termen lung, cariera ta va avea numai de câștigat dacă știi și când trebuie să te odihnești.
5. Bazează-te și pe tehnologie în stabilirea acestor limite
Fie că e vorba despre calendarul electronic, fie despre aplicații care setează notificări sau automatizări, e foarte important să le folosești corect în programul de lucru pentru ca ceilalți să fie conștienți de limitele tale.
Construirea limitelor sănătoase nu este un proces care se face peste noapte, iar unii oameni chiar nu își dau seama că le încalcă în mod constant. Ce putem face este să privim încercările colegilor sau șefului de a ne încălca limitele sănătoase transmise ca pe o oportunitate de a le comunica din nou.
Comunicarea este firul roșu în setarea și transmiterea limitelor sănătoase la locul de muncă și în viața personală. Atâta vreme cât luăm măsuri pentru a ne comunica din timp limitele sănătoase, ne protejăm împotriva eventualelor erori viitoare de comunicare.
ȚI-A PLĂCUT ARTICOLUL?
Îți recomand alte trei articole, care se completează frumos cu acesta.
- SETAREA DE OBIECTIVE
- CUM GESTIONEZI TIPARELE DE AUTOSABOTAJ?
- MINDSET SĂNĂTOS PENTRU ATINGEREA OBIECTIVELOR