Comunicarea empatică în leadership presupune empatie, o abilitate importantă cu care poți construi un mediu de încredere și relații pozitive în echipă.
Specialiștii spun că empatia este capacitatea de a înțelege și de a împărtăși sentimentele altor oameni cu bunătate și inteligență, rezultând o comunicare mai sănătoasă. Este nevoie să te pui în poziția celuilalt, să încerci să-i înțelegi experiența și să reacționezi cu îngrijorare și compasiune.
În mediul de lucru rapid, stresant și în continuă schimbare de astăzi, un leadership bazat pe empatie a devenit o abilitate neprețuită. Liderii empatici sunt preocupați de bunăstarea membrilor echipei lor. În loc să se concentreze doar pe rezultatele afacerii, empatia le permite liderilor să se conecteze cu oamenii lor și să ofere răspunsuri mai eficiente la nevoile lor, oferind motivație, sprijin și confort în situații dificile.
Care pot fi rezultatele comunicării empatice în leadership?
- Creează spațiul potrivit pentru inovare
- Crește implicarea
- Are un impact pozitiv asupra vieții profesionale a angajaților
- Încurajează incluziunea
- Creează unui mediu sigur pentru ca oamenii să-și exprime idei și opinii, fără teama de judecată sau răzbunare
- Susține anticiparea nevoile membrilor echipei pentru a ști când au nevoie de asistență sau sprijin suplimentar
- Oferă un cadru de înțelegere a provocărilor și experiențelor membrilor echipei și promovează interesul real pentru dezvoltarea lor profesională și personală
- Promovează sentimentului de apartenență, comunitate și scop
- Generează ascultarea activă, prezența deplină și implicată în timpul discuțiilor în echipă
Dezvoltarea empatiei
Majoritatea liderilor înțeleg importanța empatiei, dar le este greu, de multe ori, să-și dezvolte acest obicei. Unul dintre motivele principale este că empatia e văzută ca un semn de vulnerabilitatea, care, la rândul ei, este asociată cu slăbiciunea. Dar istoria ne oferă multe exemple de lideri care au dat dovadă de curaj și vulnerabilitate și-au avut parte de succes.
Potrivit studiilor, există cinci niveluri de comunicare, care includ ritualuri zilnice pentru a permite conversații deschise și vulnerabile.
- Nivelul 1 – Conversații la suprafață și discuții pornite cu „Ce mai faci?”
- Nivelul 2 – Conversații la locul de muncă, cum ar fi împărtășirea de informații, programe, actualizări și alte informații cu colegii
- Nivelul 3 – Când începi să împărtășești idei, opinii și puțin despre tine și poți veni cu un plan de acțiune și de ce trebuie implementat
- Nivelul 4 – Când îți împărtășești sentimentele, lucrurile care sunt importante pentru tine și ceea ce îți pasă
- Nivelul 5 – Când îți conectezi sentimentele și valorile cu experiențele și relațiile și ești deschis, cinstit și vulnerabil
Primele trei niveluri ajută la construirea conexiunii, a respectului și a încrederii, pentru a crea un loc sigur înainte de a intra într-o comunicare mai profundă. Liderii empatici își ghidează oamenii către nivelul al patrulea și al cincilea în comunicarea zilnică, întâlniri și alte sesiuni.
Cel mai bun mod de a realiza acest lucru este să conduci prin exemplu. O posibilitate este să programezi o secțiune în timpul întâlnirilor pentru a discuta despre preocupări, vise, temeri, speranțe și orice altceva ce poate fi util.
Cum să conduci cu empatie
- Exersează ascultarea activă și acordă atenție la ceea ce spun membrii echipei tale sau colegii
- Pune întrebări pentru a afla despre echipa ta sau colegi și pentru a înțelege mai bine nevoile și perspectivele acestora
- Recunoaște-ți și reglează-ți emoțiile și fii mai atent și la emoțiile celorlalți
- Fii vulnerabil și dispus să-ți împărtășești provocările și experiențele pentru a crea un spațiu sigur pentru ca echipa ta să facă același lucru
- Arată grijă și compasiune față de ceilalți și, unde este nevoie, condu prin exemplu
- Arată interes real pentru viața personală și profesională a colegilor
- Cere feedback de la echipă, colegi și mentori pentru a-ți identifica punctele forte și zonele de îmbunătățire
- Creează un mediu incluziv pentru toată lumea
Pe măsură ce navigăm în provocările locului de muncă modern, leadershipul empatic este o abilitate critică care nu poate fi trecută cu vederea.
ȚI-A PLĂCUT ARTICOLUL?
Îți recomand alte trei articole, care se completează frumos cu acesta.